اطلاع رسانی
بِسم الله وّ بِالله ولاحَوْلَ وَلاقُوَّهَ اِلاّ بِاللهِ اّلعّلىِ العّظیم تَوَکَّلْتُ عَلَی الْحَیِّ الَّذی لایَمُوتُ وَ اَلْحَمْدُللِهِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَهً وَلا وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً.
اعمال و مناسبت های ماه ذی القعده

اعمال و مناسبت های ماه ذی القعده

مناسبتها

اوّل ذی‌القعده: بنا بر نقلی، اوّل ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری، روز میلاد حضرت فاطمه معصومه(علیها السلام)است.

یازدهم ذی‌القعده: روز یازدهم ماه (سال ۱۴۸ هجری قمری) روز میلاد مسعود امام علی بن موسی‌الرضا(علیهما السلام) است.

بیست و سوم ذی‌القعده: (سال ۲۰۳) طبق برخی از روایات شهادت همان حضرت است و زیارت آن حضرت در چنین روزی مناسب است. (هرچند معروف در شهادت آن حضرت «آخر ماه صفر» است).

بیست و پنجم ذی‌القعده: طبق روایتی از امام رضا(ع) روز دحوالأرض است (روزی است که نخستین خشکی‌ها از زیر آب – که تمام روی زمین را فراگرفته بود – سر برآورد و مطابق بعضی از روایات، نخستین جایی که از زیر آب بیرون آمد و خشک شد و سپس گسترش یافت، سرزمین «مکّه» و به خصوص محلّ «خانه کعبه» بود و لذا مکّه «ام‌القری» همه آبادی‌ها نام گرفت.

آخر ماه ذی‌القعده: (سال ۲۲۰ هجری قمری) روز شهادت امام نهم، امام محمد تقی(ع)است که به زهر «معتصم عبّاسی» در بغداد مسموم و شهید گشت در حالی که بیش از ۲۵ سال از عمر مبارکش نمی‌گذشت; بدن مطهّر آن حضرت را به کاظمین که نزدیک بغداد است آوردند و در کنار جدّ بزرگوارش امام موسی بن جعفر(علیهما السلام) به خاک سپردند و انتخاب نام کاظمین بر آن شهر به همین مناسبت است (قبلاً آن جا را «مقابر قریش» می‌نامیدند).

 


اعمال این ماه

۱- هر روز ۱۰۰ بار صلوات بر محمد و آل محمد.

۲- هر روز ۳۶۰ مرتبه «الحمد لله رب العالمین.» گفته شود.

۳- هر روز ۷۰ مرتبه استغفرالله، ۷۰ مرتبه اتوب الی الله، ۱۰۰ مرتبه سبحان الله، ۱۰۰ بار الحمدلله، ۱۰۰ مرتبه لا اله الا الله، ۱۰۰ مرتبه الله اکبر، ۱۰۰ مرتبه لا اله الا الله الملک الحق المبین، ۱۰۰ مرتبه لاحول ولاقوه الا بالله.

۴- مداومت بر نماز جعفر طیار حداقل هفته ای یکبار خوانده شود.

۵- مداومت بر نماز شب و نوافل یومیه.

۶- بعد از هر نماز «آیه الکرسی.» تلاوت شود.

۷- هر شب و روز جمعه ۱۰۰۰ بار صلوات بر محمد و آل محمد فرستاده شود.

۸- خواندن تعقیبات نماز که امام صادق علیه السلام در این باره فرموده است: «التعقیب ابلغ فی طلب الرزق من الضرب فی البلاد؛ تعقیبات، در جلب روزی از مسافرت های تجارتی مؤثرتر است».

۹- مبادرت بر تسبیح حضرت زهرا علیها السلام که تأکید شده است تسبیح حضرت فاطمه علیها السلام بعد از نماز بدون تکلم و بدون جابه جا کردن پاها انجام شود.

دستور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خصوص ماه ذی القعده

در این ماه، روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از منزل خارج شدند و فرمودند: «ای مردم! چه کسی می خواهد توبه کند؟» همه پاسخ مثبت دادند. آنگاه فرمود: «غسل کنید، وضو بگیرید و چهار رکعت نماز بخوانید. در هر رکعت یک بار سوره حمد، سه بار سوره اخلاص و یک بار هم سوره فلق و ناس بخوانید. پس از اتمام نماز، ۷۰ مرتبه استغفار کنید و سپس بگویید:

لا حول و لاقوه الا بالله العلی العظیم و بعد از آن، این دعا را بخوانید:

«یا عزیز یا غفار اغفر لی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فانه لا یغفر الذنوب الا انت.» سپس فرمود: «کسی که این عمل را به جا آورد از آسمان به او ندا می رسد: ای بنده خدا، توبه ات پذیرفته شد و گناهانت بخشوده گشت، کردارت را از سر بگیر».

همچنین ببینید

اعمال و مناسبت های ماه ذی الحجه

اعمال و مناسبت های ماه ذی الحجه

مناسبت ها ۱ ذی‌ حجه:  ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه علیهما‌السّلام یا ۶ ذی‌حجّه …